Турагентам введут гарантию от 10/20 тысяч евро?
Департамент туризма и курортов Министерства экономического развития и торговли опубликовал на сайте МЭРТ проект закона «О внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины в сфере туризма».
Turprofi.com.ua выбрал из всего массива текста основное – предлагаемую новую редакцию статей 15 и 20 закона «О туризме», которую мы приводим ниже на языке оригинала.
Помимо нормы о введении гарантии для турагентов (см. текст ниже после выделенных двух абзацев) советуем обратить внимание на предлагаемый в статье 15 механизм такого финансового обеспечения: «в случае невыполнения туроператором / турагентом обязательств перед туристом» - при отсутствии четкого разделения вины и ответственности между ТО и ТА – законопроект предлагает именно за счет этой гарантии возмещать расходы на «возвращение в Украину туриста, находящегося за пределами Украины, и его проживание до такого возвращения» (хотя если турист уже за границей, то при чем здесь турагент, уже перечисливший все деньги туроператору, который без этой оплаты туриста бы не вывез) и «возврат разницы между оплаченной стоимостью и стоимостью фактически оказанных услуг, если путешествие началось, но услуги предоставлены частично».
Кроме того, статья 20 законопроекта предусматривает: «Все расчеты по договорам на туристическое обслуживание между субъектами туристической деятельности осуществляются в безналичной форме исключительно со счетов таких субъектов». Также в этой статье есть странное предложение: «Все условия договора на туристическое обслуживание должны быть сообщены туристу до момента заключения такого договора с предоставлением копий этих условий». Если это условия договора, то они содержатся в самом договоре, а турист всегда получает его копию до подписания (для ознакомления) и оставляет себе в случае заключения договора.
Также проект разрешает изменение цены туристического продукта не позднее чем за 20 дней до начала путешествия и не более чем на пять процентов от его первоначальной цены.
Стаття 15. Фінансове забезпечення відповідальності туроператора та турагента
З метою забезпечення прав та законних інтересів туристів туроператор та турагент зобов’язані здійснити фінансове забезпечення своєї цивільної відповідальності перед туристами.
Для покриття відповідальності за збитки, що можуть бути заподіяні споживачу туристичних послуг в результаті невиконання туроператором/турагентом зобов’язань за договором на туристичне обслуговування в разі виникнення обставин його неплатоспроможності чи внаслідок порушення процесу про визнання його банкрутом, туроператором/турагентом здійснюється фінансове забезпечення такої відповідальності одним із таких способів:
отриманням гарантії;
укладенням договору страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) перед туристами.
Розмір фінансового забезпечення туроператора (турагента) визначається як розмір гарантії або розмір страхової суми за договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента).
Сума гарантії або страхова сума за договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) перед туристами має бути не меншою 5 відсотків від:
річного обсягу продажу туристичних продуктів туроператора (без урахування доходу від продажу авіаквитка, якщо послуга не включена до туристичного продукту) за попередній рік, але не менше ніж:
200 000 (двісті тисяч) євро для туроператора, який надає послуги з виїзного туризму та (або) внутрішнього та (або) в’їзного туризму;
100 000 (сто тисяч) євро для туроператора, який надає послуги з в’їзного туризму та внутрішнього туризму;
50 000 (п’ятдесят тисяч) євро для туроператора, який надає послуги з внутрішнього туризму;
(выделенные предыдущие два абзаца предлагается ввести в действие лишь через год после опубликования соответствующего закона, однако на следующие два абзаца, касающиеся турагентов, это предложение не распространяется. – Turprofi.com.ua)
річного обсягу продажу туристичних продуктів (агентської винагороди) турагента за попередній рік, але не менше ніж 20 000 (двадцять тисяч) євро.
Для новоствореного туроператора/турагента або такого, що не провадив діяльність у році, що передує року отримання фінансового забезпечення на новий термін, розмір фінансового забезпечення складає нижній поріг залежно від обраного виду туризму (внутрішній, в’їзний та виїзний) для туроператора та 10 000 (десять тисяч) євро для турагента.
Розмір фінансового забезпечення визначається у гривні за офіційним курсом євро до гривні, встановлений Національним банком України на день місяця, що передує дню здійснення фінансового забезпечення.
Надане фінансове забезпечення має передбачати, що у випадку невиконання туроператором/турагентом (повністю або частково) зобов’язань перед туристом за договором на туристичне обслуговування, в разі виникнення обставин його неплатоспроможності відшкодування витрат за цими зобов’язаннями забезпечується установою, що надала таке фінансове забезпечення щодо:
повернення до України туриста, який перебуває поза межами України, та його проживання до такого повернення;
повернення туристу оплаченої ним вартості туристичного продукту (авансових платежів) у випадку ненадання такого туристичного продукту, якщо подорож так і не розпочалася;
повернення різниці між оплаченою вартістю і вартістю фактично наданих послуг, якщо подорож почалася, але послуги надані частково.
Договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) перед туристами або гарантією можуть бути передбачені додаткові випадки невиконання туроператором/турагентом (повністю або частково) зобов’язань перед туристом за договором на туристичне обслуговування, які підлягають покриттю в разі виникнення обставин його неплатоспроможності.
Страхова компанія, що надала фінансове забезпечення, повинна мати укладені договори про перестрахування своїх ризиків.
Вжиття установою, що надала фінансове забезпечення, заходів з виконання забезпеченого зобов’язання туроператора/турагента щодо повернення до України туриста, який перебуває поза межами України, та його проживання до такого повернення починається не пізніше 24 годин після:
звернення туроператора про неспроможність забезпечити проживання туриста, який перебуває поза межами України, та/або здійснити його повернення до України, у випадках, передбачених договором страхування (гарантії);
або звернення туриста, який перебуває поза межами України, про неможливість зв’язатися з туроператором, який не забезпечив проживання та/або повернення туриста до України, у випадках, передбачених договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) перед туристами або гарантією.
У випадках невиконання туроператором (турагентом) зобов’язань за договором на туристичне обслуговування перед туристом та наявності підстав для виплати страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) або сплати грошової суми по гарантії споживач туристичних послуг або його законний представник має право в межах суми фінансового забезпечення пред’явити письмову вимогу про виплату страхового відшкодування або про сплату грошової суми безпосередньо установі, що надала фінансове забезпечення.
Відшкодування збитків, заподіяних туристу внаслідок невиконання туроператором (турагентом) зобов’язань за договором на туристичне обслуговування в разі виникнення обставин неплатоспроможності туроператора (турагента) чи внаслідок порушення процесу про визнання його банкрутом, здійснюється відповідною установою на підставі заяви туриста, договору на туристичне обслуговування (ваучера) та документів, що підтверджують факти, викладені у заяві туриста.
Письмову вимогу туриста про виплату страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності або про сплату грошової суми по гарантії повинно бути пред’явлено установі, що надала фінансове забезпечення, в період дії договору на туристичне обслуговування.
Установа, що надала фінансове забезпечення, зобов'язана задовольнити вимогу туриста про виплату страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності або про сплату грошової суми по гарантії не пізніше 30 календарних днів після дня отримання зазначеної вимоги та всіх документів, передбачених договором, які необхідні для визначення розміру збитків і проведення зазначеної виплати (у разі відсутності будь-якого документа повинно бути надано письмове обґрунтування причин його відсутності). У разі потреби установа, що надала фінансове забезпечення, протягом вищезазначеного строку, може вимагати надання інших документів та відомостей, які необхідні для здійснення виплати страхового відшкодування. Якщо для здійснення страхового відшкодування або для сплати грошової суми по гарантії установа, що надала фінансове забезпечення, потребує отримання додаткової інформації від органів державної влади та інших підприємств, установ, організацій, така установа має право продовжити строк проведення страхової виплати або сплати грошової суми ще на 60 календарних днів за умови письмового повідомлення туриста.
У випадках, якщо з вимогами про виплату страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) або про сплату грошової суми по гарантії до установи, що надала фінансове забезпечення, звернулися одночасно більше одного туриста і загальний розмір коштів, що підлягають виплаті, перевищує суму фінансового забезпечення, задоволення таких вимог здійснюється пропорційно сумам грошових коштів, зазначених у вимогах до суми фінансового забезпечення.
Установа, яка здійснила заходи у зв’язку з наданим нею фінансовим забезпеченням, отримує право на зворотну вимогу (регрес) до туроператора в розмірі понесених нею витрат у наступних випадках:
якщо туроператор надав недостовірні чи неповні документи, що мають суттєве значення для прийняття рішення про здійснення фінансового забезпечення;
якщо не вдалося вийти на зв’язок з туроператором протягом 12 годин з моменту отримання повідомлення від туриста про неможливість зв’язатися з туроператором, який не забезпечив перевезення та (або) проживання відповідно до договору на туристичне обслуговування, при цьому визнано, що туроператор безпідставно не виконав свої зобов’язання перед туристом.
Виконання зобов’язання туроператора/турагента перед установою, що надала фінансове забезпечення, щодо зворотної вимоги (регресу) може забезпечуватися гарантією та/або заставою, та/або відкриттям безвідкличного акредитиву. Вид та умови такого забезпечення встановлюються за згодою установи, що надала фінансове забезпечення, та туроператора/турагента.
Строк дії фінансового забезпечення не може бути меншим ніж один рік. Фінансове забезпечення на новий строк повинно бути отримано не пізніше одного місяця до закінчення строку дії чинного фінансового забезпечення. Термін дії нового фінансового забезпечення починається з дня, наступного за днем закінчення дії попереднього фінансового забезпечення, за умови сплати вартості фінансового забезпечення у терміни, передбачені договором надання гарантії або страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) перед туристами.
Інформація про наявність у туроператора/турагента фінансового забезпечення на новий строк подається до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері туризму не пізніше п’яти робочих днів до закінчення строку дії діючого фінансового забезпечення шляхом подання письмового чи електронного повідомлення у довільній формі";
Стаття 20. Договір на туристичне обслуговування
За договором на туристичне обслуговування одна сторона (туроператор, який укладає договір безпосередньо або через турагента) зобов’язується надати за замовленням іншої сторони (туриста) комплекс туристичних послуг (туристичний продукт), а турист зобов’язується оплатити його.
Договір на туристичне обслуговування є публічним договором.
Всі розрахунки за договорами на туристичне обслуговування між суб’єктами туристичної діяльності здійснюються в безготівковій формі виключно з рахунків таких суб’єктів.
Всі умови договору на туристичне обслуговування мають бути повідомлені туристу до моменту укладання такого договору з наданням копій цих умов.
Договір на туристичне обслуговування укладається в письмовій формі відповідно до вимог цього Закону, а у разі укладення його в електронній формі також відповідно до вимог Закону України "Про електронну комерцію".
У договорі на туристичне обслуговування зазначаються істотні умови договору:
1) повне найменування, прізвище, ім’я, по-батькові фізичної особи-підприємця, адреса (місцезнаходження), поштова адреса туроператора та/або турагента;
2) прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) туриста, паспортні дані;
3) розмір фінансового забезпечення, номер, дата і строк дії договору страхування цивільної відповідальності туроператора (турагента) або гарантії, найменування, адресу (місцезнаходження) і поштову адресу установи, що надала фінансове забезпечення;
4) строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування;
5) характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту);
6) готелі та інші аналогічні засоби розміщування, їх місце розташування, категорія;
7) тип харчування;
8) мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв’язку з цим триденний строк інформування споживача туристичних послуг про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи;
9) програма туристичного обслуговування;
10) види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту;
11) інші суб’єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту;
12) інформація про страховика, від імені якого туроператором або турагентом укладено договір страхування медичних витрат та від нещасного випадку;
13) правила в’їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;
14) вартість туристичного обслуговування (загальну та в розрізі окремих послуг), порядок оплати, можливість перегляду ціни у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена вартість туристичного продукту, вартість окремих послуг (приземлення, посадка/висадка в портах та аеропортах, туристичні податки), якщо ці витрати не входять до складу туристичного продукту;
15) форма розрахунку;
16) окремі вимоги туриста, які були узгоджені з туроператором та/або турагентом під час бронювання/замовлення послуг;
17) відомості про порядок і строки пред’явлення туристом вимог про виплату страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності туроператора або вимог про сплату грошової суми за гарантією, а також інформація про підстави для здійснення таких виплат за договором страхування цивільної відповідальності туроператора і за гарантією.
Туроператор повинен видати туристу безпосередньо або через турагента договір на туристичне обслуговування.
При оплаті за договором на туристичне обслуговування туроператором (турагентом) оформляється та видається туристу розрахунковий документ (квитанція, касовий чек), що підтверджує внесення ним до каси туроператора (турагента) вартості туристичних послуг, обумовлених цим договором.
Якщо турист сплачує вартість туристичних послуг за договором на туристичне обслуговування через банківську установу або з використанням електронних платіжних засобів, оформлення платіжного документа туроператором (турагентом) не здійснюється.
Зміна ціни туристичного продукту після укладення договору на туристичне обслуговування допускається лише у разі необхідності врахування зміни тарифів на транспортні послуги, запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів та інших обов’язкових платежів, зміни комерційного курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту.
Зміна ціни туристичного продукту можлива не пізніш як за 20 днів до початку туристичної подорожі. При цьому збільшення ціни туристичного продукту не може перевищувати п’яти відсотків його початкової ціни. У разі якщо ціна туристичного продукту вища за початкову ціну на п’ять відсотків, турист має право відмовитися від виконання договору, а туроператор (турагент) зобов’язаний повернути йому раніше сплачену суму.
Сплата рахунків за окремі частини послуги того ж самого туристичного продукту не звільняє туроператора або турагента від зобов’язань, накладених цим Законом.
Кожна із сторін договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі може вимагати внесення змін до цього договору або його розірвання у зв’язку із зміною істотних умов договору та обставин, якими вони керувалися під час укладення договору, зокрема у разі:
1) погіршення умов туристичної подорожі, зміни її строків;
2) непередбаченого підвищення тарифів на транспортні послуги;
3) запровадження нових або підвищення діючих ставок податків і зборів, інших обов’язкових платежів;
4) зміни курсу гривні до іноземної валюти, в якій виражена ціна туристичного продукту;
5) домовленості сторін.
Туроператор (турагент) зобов’язаний не пізніш як через один день з дня, коли йому стало відомо про зміну обставин, якими сторони керувалися під час укладення договору на туристичне обслуговування, та не пізніш як за три дні до початку туристичної подорожі повідомити туриста про таку зміну обставин з метою надання йому можливості відмовитися від виконання договору без відшкодування шкоди туроператору (турагенту) або внести зміни до договору, змінивши ціну туристичного обслуговування.
Туроператор або турагент вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування лише за умови повного відшкодування туристу заподіяних внаслідок розірвання такого договору збитків, за наявності підтвердних документів, крім випадку, якщо це відбулося з вини туриста.
Турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою.
Якщо під час виконання договору на туристичне обслуговування туроператор не в змозі надати частину туристичного продукту, щодо якого відповідно до договору на туристичне обслуговування сторони досягли згоди, туроператор повинен з метою продовження туристичного обслуговування вжити альтернативних заходів без покладення додаткових витрат на туриста, а в разі потреби відшкодувати йому різницю між запропонованими послугами і тими, які були надані. У разі неможливості здійснення таких заходів або відмови туриста від них туроператор зобов’язаний надати йому без додаткової оплати еквівалентний транспорт для повернення до місця відправлення або іншого місця, на яке погодився турист, а також відшкодувати повну вартість ненаданих туроператором туристичних послуг і виплатити компенсацію у розмірі, визначеному в договорі за домовленістю сторін протягом тридцяти календарних днів з дати початку туристичної подорожі.
Туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо укладання договору від свого імені передбачено договором, що укладається між туроператором та турагентом:
невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста;
невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна із сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь;
невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності, які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити.
Договір на туристичне обслуговування може передбачати компенсацію у разі спричинення шкоди туристу невиконанням або неналежним виконанням туристичних послуг, включених до туристичного продукту, відповідно до міжнародних конвенцій, що регламентують надання таких послуг.
Туроператор на період туристичного обслуговування у визначені в договорі на туристичне обслуговування строки перебування туриста організовує в'їзд туриста в Україну та їх виїзд (зустріч в пунктах перетину державного кордону України та супровід до вибуття з України).
Туроператор несе відповідальність перед туристом за невиконання або неналежне виконання зобов’язань за договором на туристичне обслуговування, укладеним турагентом як від імені туроператора, так і від свого імені.
Просування і реалізація туристичного продукту турагентом здійснюються на підставі агентського договору, що укладається між туроператором і турагентом.
У договорі, що укладається між туроператором і турагентом, повинні міститися:
умови просування та реалізації турагентом туристичного продукту;
повноваження турагента на укладення договорів з туристом від імені туроператора;
умова, що передбачає можливість (неможливість) укладення турагентом субагентських договорів;
порядок взаємодії туроператора і турагента у разі пред’явлення їм претензій туристом за договором на туристичне обслуговування;
умова, що передбачає можливість здійснення виплат туристу страхового відшкодування за договором страхування цивільної відповідальності туроператора або сплати грошової суми по гарантії у разі укладення договору на туристичне обслуговування між туристом і турагентом;
взаємна відповідальність туроператора і турагента, а також відповідальність кожної зі сторін перед туристом за неподання або подання недостовірної інформації про туристичний продукт, за невиконання або неналежне виконання зобов’язань за договором на туристичне обслуговування.
Туроператор зобов’язаний розміщувати інформацію про турагентів, які здійснюють просування і реалізацію туристичного продукту, сформованого туроператором, на своєму веб-сайті в мережі Інтернет.
Інші права і обов’язки, відповідальність сторін та інші умови договору між туроператором і турагентом визначаються відповідно до істотних умов агентського договору, якщо інше не передбачено договором, укладеним між ними, а також цим Законом.
При реалізації турагентом туристичного продукту в договорі про надання туристичного обслуговування з туристом повинно міститися посилання на туроператора, що сформував туристичний продукт, у тому числі на способи зв’язку з туроператором (номери телефонів, факсів, адреса веб-сайту, адреса електронної пошти та інші відомості).
Якість туристичних послуг має відповідати умовам договору на туристичне обслуговування, порядок і способи захисту порушених прав туристів визначаються Законом України "Про захист прав споживачів".
Відповідальність за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю та майну туриста, встановлюється законом, якщо договором на туристичне обслуговування не передбачена більша відповідальність туроператора.
Полная версия законопроекта доступна по ссылке: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=a3accb0d-7831-40e8-9458-a9e28a87d9fe&title=ProektZakonuUkrainiproVnesenniaZminDoDeiakikhZakonodavchikhAktivUkrainiUSferiTurizmu&fbclid=IwAR0po3PA7u6p0_0YrB1qmLidEnXTUOWlRkIcvQTKEb9ee73XO8ZgNDIM6wA
Нина Щур, 05.07.2019
BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS- Басейн та свій собака - головні вимоги 16-09-2023
- Join UP!: топ-3 напрямків літа 16-09-2023
- П’ять крутих автобусних турів від TPG 05-10-2022
- В Вильнюсе поддержали Украину 29-05-2022
- Гроші за тури повернуть після війни 29-04-2022
- Як повернутися до України? 11-04-2022
- Туркомпанії відмовляться від російських софтів 06-04-2022